Zijn verse eieren van de boer beter dan biologische eieren uit de winkel?

Ik ben momenteel veel bezig met het in balans brengen van mijn hormonen waardoor ik zo min mogelijk zooi wil binnen krijgen. Wij halen altijd eieren bij de boer, uit zo’n automaat. Deze hebben een beter leven keurmerk van 1 ster. Nu hoorde ik alleen dat ook deze eieren waarschijnlijk worden bespoten ondanks dat ze dagvers zijn. Is het dan beter om biologische eieren te kopen vanuit de jumbo? Deze hebben een beter leven keurmerk van 3 sterren. Welke zijn het minst behandeld?

een week geleden
tinus1969
een week geleden
Mbt ‘minst behandeld’ vermoed ik dat de controle op supermarkt eieren veel beter is. Eieren van de boer kunnen zowel meer als minder ( en dus iig ongecontroleerd) behandeld zijn.
ronron1212
een week geleden
Eieren worden niet behandeld het gaat om voer en leven van de kip.
jc54
een week geleden
De vrije uitloop eieren komen van kippen met het meest diervriendelijke leven. Zij kunnen ongestoord buiten vrij rondscharrelen.
Ikhebgeenidee
een week geleden
De boer waar die automaat staat al eens gevraagd?
TurfGraver
een week geleden
"Zijn verse eieren van de boer beter dan biologische eieren uit de winkel?"
Beter voor wie?
Geen van beide voor de kip.

Antwoorden (2)

Het (beter) leven van een kip zegt helemaal niets over het (on)bespoten zijn van het voer, of van de kip tegen parasieten.
Ook het verkooppunt boer/supermarkt zeg an sich niets.
Dat eieren biologisch zijn zegt wel wat. Maar die zijn bij de biologische boer niet anders dan bij de supermarkt. Bij de boer zijn ze soms wat verser omdat de distributieketen overgeslagen kan worden. Maar dat is geen garantie omdat de boer weer minder klanten heeft waardoor de eieren soms wat langer blijven liggen.

Kortom koop biologische eieren en let op de datum. Kijk vervolgens wat het gunstigste uitpakt.
Nee, integendeel!

De biologische eieren uit de supermarkt komen van kippen die biologisch (= onbespoten) voer krijgen, kippen die de ruimte krijgen voor enigszins natuurlijk gedrag in en rond de stallen. Die eieren worden streng gecontroleerd op aanwezigheid van 'rotzooi' die niet in of op eieren hoort.

De eieren van de boer die maar 1 ster hebben, zijn de minst diervriendelijke eieren die in NL zijn toegestaan. Bio-eieren hebben altijd 3 sterren. Sterren zeggen alleen iets over het leven van de kip.

Biologisch of niet-biologisch (1-ster is altijd niet-biologisch) zegt ook iets over het voer dat de kippen krijgen en de mogelijke/noodzakelijke behandelingen van stal en kippen.

Eieren worden niet bespoten, maar in eieren kunnen wel stofjes voorkomen die de kippen hebben gegeten. Onbespoten kippenvoer maakt dus wel uit en dan kun je beter voor biologisch kiezen.

Opvallend dat er enige tijd geleden een onderzoek is gedaan naar resten van PFAS in eieren. Die troep kan in het ei komen als de kip scharrelt en pikt in grond waar PFAS op terecht is gekomen. Die PFAS komt door de lucht aanvliegen en kan in theorie overal neerdalen, behalve in de hermetisch afgesloten stallen van de 1-ster-kippen.

In dat opzicht zou je dus juist beter voor 1-ster ei kunnen kiezen. Toch denk ik dat het al met al (niet alleen voor de kip!) beter is om de biologische eieren te nemen, omdat zij 'schoner' voer krijgen.
een week geleden